Becherini-Zundapp-Fiat Spider

Becherini-Zundapp-Fiat Spider van Fratelli Neri 1949.

In 1949 kocht de heer Luigi Riccardi uit Rome van Enrico Nardi het buizenchassis van een lichte sportauto samen met een Zundapp 600 cc luchtgekoelde boxermotor en mechanische componenten van de Fiat 500c. Hij ging vervolgens in de werkplaats van Nicola Becherini aan het werk om samen met Becherini een kleine 2-persoons sportwagen te fabriceren.
Het is dan ook juister om van een Riccardi-Becherini te spreken. De carrosserie werd gebouwd door Carrozzeria Fratelli Neri. Becherini Zundapp

Nicola Becherini, kleinzoon van Nicola Becherini (de bouwer van deze auto) vertelt: ten eerste is de carrosserie niet vervaardigd door Vignale, maar door Carrozzeria Fratelli Neri (koetswerk van de gebroeders Neri) uit Tivoli, Rome. Nicola Becherini zegt ook, dat vrijwel zeker is dat de motor toebehoorde aan een tweede raceauto die werd gebruikt door Luigi Riccardi en zijn broer Enrico.
Deze auto is sinds die tijd niet meer gezien. Nicola Becherini bevestigt ook dat veel delen voor de Becherini Spider van een Fiat 500C zijn en dat voor de motor is gekozen voor een Zündapp KS600 motorfiets met 30 pk.
Becherini ZundappDeze kleine spider heeft verschillende eigenaren gehad. Hoewel het door de verkoper een FIAT wordt genoemd, zitten er maar heel weinig Fiat onderdelen in deze auto (voornamelijk remmen, ophangingen en transmissie).
De motor was dus oorspronkelijk een Zundapp die in de oorlog werd gebruikt (de auto werd gebouwd in 1949 en onderdelen waren schaars). Men neemt aan dat WW2 militairen deze KS600 achterlieten aan het front en dat de motor als schroot werd aangekocht.
Al die onderdelen werden vervolgens geassembleerd in de werkplaats van Nicola Becherini.

Er werd in 1951 als “Zundapp” mee geracet in een paar lokale evenementen van Luigi Riccardi en Enrico Riccardi.

Waarom had de Becherini een FIAT chassisnummer?

Het probleem was, dat in die periode een particulier die geen vergunning had om auto’s te bouwen, niet het recht had om een zelfgemaakte auto te registreren, tenzij hij verklaarde dat de auto was gebaseerd op een bestaande en door hem gemodificeerde auto . Becherini verklaarde dat de basis een FIAT 500 was en dus werd de auto geregistreerd als een FIAT Becherini.

In 2008 is de auto gerestaureerd en is een BMW 1000 cc-motor geïnstalleerd. De oorspronkelijke KS 600 motor is in bezit van de huidige eigenaar, die de Becherini-Zundapp-Fiat Spider recentelijk  voor €65,000 ($84,000) aankocht.

bronnen:

https://classicvirus.com

https://www.historicautopro.com