Piet Poot

Op bezoek bij Piet Poot in Merselo.

8 juni 2019 Piet Poot rit

Piet Poot vertelt: Ik ben opgegroeid in een fiets / bromfietszaak (die nog bestaat maar alleen nog fietsen verkoopt) en heb altijd met diverse bromfietsmerken te maken gehad totdat ik in 1973 echt met het Zundapp virus besmet ben geraakt. Gezien de ervaring die ik had overgenomen vanuit het ouderlijk huis “Geen rommel maar een goed product” ging ik dus van start met de merken Zündapp en Kreidler, waaraan later nog aan aantal andere merken werden toegevoegd.
In die tijd was het goede handel om cilinders en cilinderkoppen, die in beslag genomen en beschadigd waren door de Politie, weer te repareren. Dit lukte zo goed dat de klanten uit de wijde omgeving kwamen. (+/-  30 km) .

Dit soort “werk” beviel best, ook door de stijgende vraag naar gebruikte onder­delen. De “ziekte” werd steeds erger, in 1975 had ik een aanhanger waar 3 bromfietsen op konden, nu hebben we er één waar 15 bromfietsen op kunnen. Uiteraard groeide de klantenkring ook mee, het financiële risico bleef beperkt, omdat in het door ons gekochte “oud ijzer” nog geen andere opkopers geïnteresseerd waren.
Nu weten de “handelaren” niet hoe gek “ze” moeten doen om aan de onderdelen te komen.

Na veel leren / rondkijken / scholingen en diverse cursussen, kwam er in 1985 een grote verandering, de definitieve stap werd gezet naar “eigen baas”, met een startkapitaal van DM 150.–. (geen schrijffout!) en een beetje ervaring met het “buitenland”, waarbij kilometers maken en het invoeren van tweewielers geen probleem vormden. In 1988 gebruikten wij bij onze buitenlandse reizen zelfs een laptop, waarin alle adressen van onze Duitse klanten stonden.
Iedere weekend zaten wij in de omgeving Saarbrücken, het volgende weekend in Koblenz, weekend daarop in Kassel, en het weekend daarop in Gütersloh en Bielefeld. Door onze Duitse tussenpersonen werden de “adressen” dan opgebeld, dit werd dan ook PERFECT geregeld, door deze mensen.

In dat jaar reed ik 60.000 km in het buitenland en mijn vrouw zorgde voor “de zaak”, en daarbij verzorgde zij ook onze (kleine) kinderen nog, een knappe taak heeft zij hier volbracht.
Iedere zaterdagochtend ging om 3 uur de wekker, en “moest” ik weer op pad. Wekelijks verkochten wij 15 tweewielers en de nodige onderdelen. Op maandag kwamen die binnen, werden schoongemaakt, gecontroleerd en geprijsd. Alles was indertijd tip top geregeld, van bindtouw tot winterbanden, van (Duits) geld tot koopcontracten.
Dit soort werk is iets wat ik tegenwoordig erg mis.

Nu is het door de drukke werkzaamheden met de “oldtimers” bijna onmogelijk om nog op pad te gaan, gezien het reparatie- en revisie werk wat hier constant binnenkomt, hetgeen wel dankbaar werk is. De klantenkring stijgt ook doorlopend. Wij hebben zelfs klanten die al meer dan 25 jaar bij ons komen! Het werken aan “oldtimer” tweewielers geeft ons enorm veel voldoening, en dat is van het werken aan de nieuwe generatie tweewielers niet te zeggen, volgens geluiden die wij horen van collega-bromfietszaken.

Een nieuwe trend in onze hobby zijn de “liefhebbers” die op “Oldtimer beurzen” met geopende geldbuidels rondlopen en alles kopen tegen elke prijs. Dit maakt het handelen niet echt leuker. Dit is ook één van de redenen waarom wij bijna niet meer naar dit soort markten toe gaan. Op de beurs in Wychen gaat het er veel beter aan toe, omdat de deur op slot blijft, zodat iedereen gelijke kansen heeft. Door de genoemde tendens is het een bijna onbetaalbare hobby geworden, vooral wat Zündapp en Kreidler betreft. Om die reden heb ik de keuze gemaakt, ook met andere merken te werken.

Nu zijn mijn beide kinderen ook besmet met het “Oldtimervirus” (Liesbeth rijdt in een FIAT 126 en Peter rijdt in een OPEL Kadett C) echter heeft deze keuze zeker ook een financiële achtergrond. Een dure aankoop is zo gedaan maar werkt nog jaren door……..!

De tijd dat een bromfiets iedere week gepoetst moest worden en regelmatig een kleine of grote beurt moest hebben, kan ik mij nog goed herinneren. Tegenwoordig rijdt men door totdat iets stuk is en dan zijn de kosten vaak veel hoger. Alleen bij “oldtimers” gaat dat wel anders. Die komen vaak alleen naar buiten als het 3 weken mooi weer beloofd te worden…………..dan wordt er een rondrit mee gereden en verdwijnt hij weer snel onder de dekens. 
Deze prachtige machines zouden meer de straat op moeten, laat die “oude” dingen zien en steek de “andersgezinden” de ogen uit met je prachtige Zündapp, die wel gewoon blijft lopen en waar veel mensen zich nog voor omdraaien en je nakijken.

Ook voor onderdelen weten de klanten ons altijd te vinden en mogen ze bij ons vrij rondkijken omdat wij nog niet vanachter een balie de klanten helpen. Ook staat bij ons voor de liefhebbers altijd verse koffie in de werkplaats. Soms zijn wij met 4 personen bezig om klanten aan hun onderdelen te helpen, en zijn er zelfs klanten die weer andere klanten helpen….!

Wij hebben een opgeruimde werkplaats waar geen olie en/of vetten “rondslingeren”, omdat er in “rotzooi” niet goed gewerkt kan worden. Een overzichtelijk magazijn zorgt ervoor dat de gevraagde onderdelen door mij direct worden gevonden. Andere mensen moeten even zoeken, maar er is wel een logica in het geheel, de 500 motoren liggen overzichtelijk in de rekken, voorvorken staan in de kratten, spatborden staan netjes bij elkaar, cilinders en cilinderkoppen staan op de rekken, enzovoorts.
Alle onderdelen zijn geprijsd , genummerd en gecontroleerd en staan sinds 1985 in de computer. Daarom kunnen wij bijna niet met artikelnummers werken, door de veelvoud aan merken en onderdelen die op voorraad zijn, waaronder Zündapp / Hercules / Puch / Kreidler / Dürkopf / Maico / Aspes / Beta / Curys / Sachs / Berini / Honda /N.S.U.,enzovoorts.
Ook gebruiken wij de computer voor afstelgegevens / vulhoeveelheden / typenummers / klantenbestanden / gevraagd en gevonden onderdelen en natuurlijk de voorraadartikelen. Wij hebben ook een aparte computer voor onze Internet site, waar de nodige “bezoekers” op kijken. 
Hierop staan diverse “links” naar andere merken .
Wij zijn nog volop bezig met onderhoud van onze Internet site, maar er is een prachtige site gemaakt en deze zit (voorlopig) goed in elkaar…complimenten hiervoor aan Liesbeth……….!

Als ik vandaag de dag terug kijk op de ontwikkeling van het hele gebeuren, met alle “liefhebbers” die de halve wereld af reizen om “tweewielers” te kunnen kopen, gewapend met pinpas en mobieltje, moet ik wel eens lachen want ik vind dit geen goede ontwikkeling. Als het werk dit zou toelaten zou ik graag het reizen en zoeken naar tweewielers op “onze” vertrouwde manier weer oppakken. Mijn kontakten heb ik nog steeds en met steun van mijn vrouw en kinderen en zeker met de Duitse kontakt personen zou dit snel geregeld zijn. Het is altijd ons streven geweest om onze klanten aan goede onderdelen te helpen zodat zij tevreden zijn want…….. een tevreden klant is goud waard….! Daarom leveren wij uitsluitend de gevraagde onderdelen en geen onderdelen die stuk zijn en/of niet passen. Toch leren ook wij nog iedere dag, waardoor wij ons steeds verder specialiseren.

U kunt ons altijd bellen en natuurlijk bent U van harte welkom in onze zaak:

Poot tweewielers Merselo

Grootdorp 47

5815 AC Merselo (Venray)

Onze website: www.p-poot.nl