Benzine per 1 oktober 2019

Nieuwe benzine’s.

Per 1 oktober 2019 zal de Euro 95 benzine op 80 tot 90 % van de benzinestations vervangen zijn door E10 benzine. Kleine benzinestations die één benzinesoort aanbieden zijn hiervan vrijgesteld.

Verschil in deze benzine zit in de toegevoegde hoeveelheid bio-ethanol. In Euro 95 zat maximaal 5% bio-ethanol bijgevoegd en in de nieuwe E10 benzine zit het dubbele bijgemengd. Dit is tamelijk verontrustend voor onze klassieke Zündapps.

Wat betekent dit voor onze Zündapps?
  • Ethanol tast kunststof en rubber aan. Ethanol lost de weekmakers in kunststoffen op, waardoor zij poreus worden en kunnen gaan lekken. Ook kunnen deze kunststof materialen kleverig gaan worden. Met 10% ethanol in de E10 benzine zal deze kans sterk toenemen.
    Voorbeelden van deze materialen zijn: spruitstuk afdichtingen, rubbers, benzineslangen, kunststof vlotters in carburateurs, luchtfilterbehuizingen, krukas keerringen, coating van de binnenzijde benzinetank, benzinekraan afdichtingen, benzinedop rubber, zweeffilter in de benzineslang, vlotterkamer afdichting, gasbuiskamerpakking, cilinderpakkingen etc.ethanol en Zundapps
  • Water-ophoping in de brandstoftank.
    Ethanol absorbeert water uit de lucht. Het water condenseert in de tank en de ethanol ondersteunt niet meer de benzine. Dit is slecht nieuws voor onze Zündapps, want het verlaagt het octaangetal van de benzine, waardoor je een laag octaan-brandstof bovenin de tank krijgt en een water-ethanol-mengsel op de bodem van de tank. Als dit wordt meegezogen in de verbrandingskamer, ontstaat een slechte start en zeer ruw lopen van de motor. Dit kan ook schade veroorzaken aan de motor.
  • Fiberglas of glasvezel wordt opgelost.
    Bromfietsen met glasvezel brandstoftanks kunnen structurele problemen krijgen aangezien de ethanol bepaalde ingrediënten in fiberglas oplost.
  • Hoger brandstof verbruik.
    Ethanol bevat minder chemische energie dan benzine, en dit betekent dat er minder kilometers per liter brandstof gemaakt kunnen worden. 3-5% daling van het aantal de kilometers kan verwacht worden.
  • Corrosie van aluminium delen als gevolg van ethanol in de benzine leidt tot beschadiging en verstopping van de carburateur. Corrosie van aluminium als gevolg van ethanol in de benzine is een proces wat versneld wordt door de aanwezigheid van water in de brandstof.
    Daarnaast is ethanol hygroscopisch (dat wil zeggen, ethanol onttrekt waterdamp uit lucht). Dit is eveneens van negatieve invloed op de brandstofkwaliteit en corrosie van aluminium delen.
  • E10 veroudert sneller dan Euro95. De houdbaarheid van Ethanol is circa 3 maanden.
  • Het advies van de Fehac staat hier op een aparte pagina.

ethanol en zundapps

Concluderend is dit goed nieuws voor het milieu, maar slecht nieuws voor onze klassieke bromfietsen en motoren.
Het beste is om ethanol arme benzine te tanken, zoals BP Ultimate en Shell V-Power. De vraag is hoelang deze benzine’s beschikbaar blijven.

Heb je tips over ethanol-arme brandstof, mail ons naar info@zundappveteranenclub.nl


Enkele alternatieven zonder toevoeging van ethanol:

  1. BP Ultimate heeft (bijna) geen ethanol toevoeging. Verkrijgbaarheid: https://www.bp.com/nl_nl/netherlands/home/producten-en-services/zoek-het-dichtstbijzijnde-bp-station.html 
  2. Shell V-Power. Volgens de ANWB: ”Shell Vpower is in de BeNeLux en Duitsland-Oostenrijk-Zwitserland (DACH) ethanol vrij volgens het Shell Technical Information Centre (TIC) BeNeFrUx”

Rob 2891

 

Bronnen:

https://www.ad.nl/auto/je-gaat-anders-tanken-euro-95-wordt-e10-op-1-oktober~a497450a/

https://www.frost-auto.nl/onderwerpen/informatie-over-ethanol-in-brandstof