• NederlandsEnglishFrançaisDeutschΕλληνικάBahasa IndonesiaPortuguêsSvenska

Motorfiets APK

In België wordt vanaf 1 januari 2022 een verplichte technische keuring voor motorfietsen ingevoerd. Hoe de logistiek rondom deze Belgische motor-APK bij onze zuiderburen gaat verlopen is nog niet duidelijk.
De vraag is of wij in Nederland ook worden geconfronteerd met zo´n APK voor bromfietsen en motoren. Dat is niet het geval, althans, voorlopig.
Het gehele artikel staat hier, maar nu alvast enkele belangrijke kernpunten:

  • Er wordt in België per 2022 een APK ingevoerd, omdat de Belgische regering jaren geleden geen Belgisch alternatief voor effectieve veiligheidsmaatregelen heeft voorgesteld aan de EU Commissie.
  • Een APK plicht in Nederland is al in 2014 voorkomen, omdat de Nederlandse regering destijds een Actieplan Verbetering Verkeersveiligheid Motorrijders heeft voorgesteld bij de EU. Dit plan was voldoende voor de EU Commissie om Nederland niet te verplichten per 1 januari 2022 een APK plicht in te voeren voor motoren.
  • In dit AVVM plan van Nederland staat specifiek gemeld dat er een bewustmakings- en handhavingscampagne wordt gevoerd die gericht is op de verbetering van de zichtbaarheid door opvallende kleding. Laat de Zündapp Veteranen Club nu een prachtig fluorescerend vestje hebben mét en zonder clublogo.ZVC veiligheidsvest
  • De ZVC blijft wel alert, want alle ons omringende landen hebben wel zo’n motor-APK.
  • In een persbericht van het Europese Parlement wordt gemeld dat de motor-APK alleen geldt voor motorfietsen boven 125 cc.
  • De Europese Commissie heeft zich uitgesproken over de motorfiets-APK: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0045&from=NL
  • De Europese Commissie is niet positief over de motorfiets: https://ec.europa.eu/transport/road_safety/specialist/knowledge/vehicle/safety_design_needs/motorcycles_nl
  • De EU heeft een formeel standpunt over onze oldtimers en dus alle Zündapps: “Motorvoertuigen van historisch belang worden verondersteld het industrieel erfgoed uit de tijd dat ze zijn gebouwd in stand te houden en worden geacht nauwelijks op de openbare weg te worden gebruikt. Het moet aan de lidstaten worden overgelaten om de termijn voor periodieke technische controles voor dergelijke voertuigen te bepalen.”
  • De RAI, Bovag, Groen Links en 50 Plus zijn vóór een invoering van een motorfiets APK.

Bronnen:
www.motor.nl/
www.motor.nl/motornieuws/toch-apk/
www.motorrijdersactiegroep.nl/cms/index.php?page=apk-voor-motoren
www.fema-online.eu/website/index.php/2019/12/10/survey/
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0045&from=NL