• ZUNDAPP BEURS WIJCHEN

VEC spoel ontsteking

De VEC ontstekingspoel

Op internet en op verschillende tweetakt fora wordt al druk gesproken en gediscussieerd over de condensator- en puntenloze VEC ontstekingspoel voor gebruik in tweetakt bromfietsen.
Tijd voor een overzicht van meningen en ervaringen over de VEC spoel, om precies te zijn; de VEC ontstekingsspoel type TV-2E. 

Voor bromfietsen en motoren, die zijn uitgerust met de bekende Bosch ontstekingen, heeft VEC de ontstekingsspoel type TV-2E ontworpen. Deze ontstekingsspoel kan in plaats van de bekende in zwart kunststof gesealde Bosch spoel worden gemonteerd. De afmetingen zijn identiek.
Deze Bosch punten ontsteking zit in de meeste Zündapps vanaf circa 1961. Vóór 1961 vind je vaak de ELZJ Norris ontsteking van 53 mm breed. Deze katoen gewikkelde ELZJ Norris ontsteking is circa 4 mm kleiner dan de latere zwarte Bosch spoelen en ook de krukastap van bijvoorbeeld de Zundapp 429 uit 1959 met de ELZJ spoel heeft met zijn 15 mm een kleinere diameter. Daar past de VEC spoel niet op, want dan gaat het vliegwiel aanlopen, als je hem al gemonteerd krijgt.
De VEC ontstekingsspoel is geschikt voor Zündapps met een Bosch puntenontsteking vanaf 1961 en latere modellen met een krukastap van 17 mm en een grondplaat van 90 mm diameter.

Een verzameling meldingen en ervaringen op het Bromfietsnet, de Sparta bromfietsclub en kreidler.nl:

  • Een VEC spoel is een spoel die zijn timing krijgt uit het wisselen van de noord en zuid magneten op het vliegwiel. De VEC spoel werkt met het bestaande vliegwiel. Ontstekingspunten en condensator kun je verwijderen, die doen niet meer mee. Alle electronica zit in de VEC spoel.
  • Het motortje draaide na montage van de VEC spoel en verwijderen van magneetpuntjes en condensator volgas zonder maar 1x te stotteren.(dat was > 10k rpm’s)
    De gasreactie is ook verbeterd trouwens.
  • VEC spoelen zijn electronische ontsteking spoelen, waarbij de contactpunten en condensator niet meer nodig zijn. Een keer afstellen en nooit meer naar omkijken.
    Start en loopt ‘n stuk beter en heeft zelfs waarneembaar met de stroboscoop lamp ‘n zeker timing verloop.
    Ze zijn bij verschillende webshops van Zündapp onderdelen te koop voor circa € 59,00.
    Wel ‘n koudere bougie (bijvoorbeeld NGK B8HS) monteren.
  • In principe zou het op elke 6v en 12v, links en rechts draaiende Bosch en Iskra ontsteking,
    gelijkend op alle Puch, Kreidler, Zündapp, Tomos, Sachs, Hercules en alle andere Duitse merken, moeten passen.
  • Monteren van de spoel gaat ongeveer op de stand van de punten op de plaat. En dan zal de spoel bijna horizontaal boven moeten staan.
    Aan het oplichten van de lamp tijdens testen kun je dan zien, waar de ontsteking staat. Houd er rekening mee, dat de ontsteking iets verloopt (verlaat) bij een hoog toerental. Er zit een handleiding voor in te bouwen bij en op internet staat die ook.

De VEC spoel werkt door middel van de magneten in het bestaande vliegwiel. Die zitten om en om gepolariseerd. Noord-zuid-noord-zuid. Doordat de magneten een stroom opwekken in de spoel, stroomt deze afhankelijk van de positie van de magneten en dus de richting van het magneetveld de ene of de andere kant op. Tweemaal per omwenteling staat bijvoorbeeld noord links en zuid rechts. Als de spoel daarop triggert zal er op dat moment een vonk volgen. Vonken doet ie dus ook tweemaal per omwenteling.

Het gebruik van de VEC spoel in oudere Zündapp motoren is nog niet bekend. Heeft U ervaringen met de VEC spoel in uw Zündapp? Stuur ons dan een berichtje.

VEC spoel

Foto eigendom http://www.bromfietsnet.nl

VEC is in 1983 opgericht en is gespecialiseerd in ontsteking modules voor verschillende voertuigen, zoals motormaaiers, buitenboard motoren, waterpompen én bromfietsen en motoren. Hun productie faciliteit zit in Banja Luka, Bosnië en Herzegovina.


Hieronder staat de manual die bij de VEC spoel wordt geleverd.