Modellen – RSM 80

In 1984 nam Zündapp voor het eerst sinds 1965 weer deel aan een Grand Prix wedstrijd. Het ging om de 80cc klasse. In 1965 had Zündapp verschillende records gebroken met het volgende 50cc super gestroomlijnde model in Monza:

In 1984 verscheen de RSM 80 op het toneel. Een indrukwekkende machine:

Motor: 2-takt 80cc met inlaat draaischijf
Boring / Slag / Motorinhoud: 46 / 47 / 79
Compressie: 1:16
Vermogen: ca. 30 pk bij 14.800 rpm / 32pk bij 16.000 rpm
Carburateur: Bing 32mm
Versnellingen: 6
Koeling: water
Koppeling: meerschijven droge koppeling
Gewicht: 56 kg
Tankinhoud: 10 ltr
Frame: centraal brug frame
Handvatten: Magura
Vering achter: 2 schokdempers
Vering voor: Marzocchi voorvork
Wielen: 4 spaaks Campagnolo magnesium gietwiel 18″
Banden: Michelin 80/70 c 18 80/80 v 18
Remmen: Brembo schijfremmen voor en achter
Ketting: IWIS
Topsnelheid: 220 km/h

Onderstaande foto’s zijn van een GP wedstrijd in Jarama, Spanje, 1984. Rijders zijn Hubert Abold en Stefan Dörflinger.