Elektrische Aansluitcodes DIN 72552

In voertuigen met een elektrische installatie zit een hoop draden die allerlei dingen op elkaar aansluiten. Vaak zitten deze draden gebundeld in rubberen kous waaruit dan vertakkingen komen die naar de diverse onderdelen gaan. Het geheel van draden en stekkers die in kousen gebundeld zitten, noemen we een kabelboom.

Bij de oudste voertuigen, zoals oude bromfietsen, is zo’n kabelboom gelukkig erg simpel. Als je daar een tijdje naar staart dan snap je inuitief wel ongeveer wat er gebeurt. Maar heb je een modernere bromfiets, bijvoorbeeld met knipperlichten, een accu, een USB stekker, spanningsregeleaar, waarschuwingslampjes etc, dan wordt het al gauw erg lastig om nog te snappen wat er gebeurt zonder een schakelschema bij de hand.

Dat is natuurlijk erg lastig voor monteurs. Je hebt nu eenmaal niet altijd alle schakelschema’s van alle voertuigen bij de hand.Daarom zijn er coderings standaarden ontwikkeld waarbij met codes aangegeven wordt waarvoor een bepaalde aansluiting is. Dit helpt enorm om bij elk voertuig te snappen wat een bepaalde draad hoort te doen.

In Europa wordt veel gebruik gemaakt an de DIN 72552 standaard. Deze is grotendeels gebaseerd op de codering die de firma Bosch intern ontwikkelde, als een van de eerste fabrikanten van elektronische uitrustingen voor voertuigen.

Ook Zundapp maakt gebruik van deze codering. Onder staat deze codering weergegeven. Het is een aardige lijst, maar erg handig wanneer je deze niet uit je hoofd weet. Niet alle codes zijn van belang; de meest voorkomende zijn aangegeven in vetgedrukte tekst. Vraag je je dus volgende keer of een draad op de juiste plek zit, kijk dan eens of je een nummer ziet staan; dan weet je direct of het klopt.

DIN codeDoelOmschrijvingOude code
Ontsteking
1Ontstekingsspoel,
verdeelkap,
laag voltage
De ontstekingsspoel bij Zundapps heeft drie aansluitingen. Aan de ene kant een voeding en aan de andere kant een verbinding naar de condensator en de niet-geaarde kant van de contactpunten. In het midden vaak de uit kant (de bougiekabel). Bij een puntenontsteking komt de voeding van de omwentelingen van het vliegwiel en loopt er een draad naar de niet-geaarde kant van de contactpunten en de condensator.
Bij de Nurnberg modellen komt de invoer spanning van de ontstekingsspoel van 15 van het contactslot en aan de andere kant zit een aansluiting 1 die van de deze aansluiting loopt naar de condensator en de niet-geaarde kant van de contactpunten via aansluiting 1 op het blok.
1a, 1bVerdeelkap met 2
gescheiden circuits
2Startslot, magnetisch,
kortsluiting
Dit is vaak een draad van de contactpunten naar het startslot. In de 'uit' stand van het startslot is contact 2 dan verbonden met een aarde draad. Hierdoor valt de vonk weg, en slaat de motor af.
4Ontstekingsspoel,
verdeelkap,
hoog voltage
4aVan ontstekingsspoel 1
4bVan ontstekingsspoel 2
7Aansluiting op ballast
weerstand, naar
verdeelkap
15Accu + van startslotDit is de draad in het startslot die stroom krijgt van de accu wanneer de stand van 'uit' naar 'aan' of 'aan met licht' gaat. Deze vind je in de Nurnberg modellen als de Bella. 15 gaat direct naar de ontstekingsspoel en naar de verlichting.16
15aVan ballast weerstand
naar ontstekingsspoel
en startmotor
16
15eAccu + van startslot,
ook met werkende
startmotor
Accu
15Accu + door startslotDit is de draad in het startslot die stroom krijgt van de accu wanneer de stand van 'uit' naar 'aan' of 'aan met licht' gaat. Deze vind je in de Nurnberg modellen als de Bella. 15 gaat direct naar de ontstekingsspoel en naar de verlichting.16, 54/15
30Directe invoer van
de + van de accu
Dit is de aansluting die direct van de accu komt en voeding geeft aan het boordnet. Het is vaak verstandig om een zekering in de draad te zetten die van de accu + naar 30 loopt, die net wat meer Ampere heeft dan de maximale stroom die gebruikt / geleverd kan worden.30/51
30aDirecte invoer van
2e accu en 12/24v relais
31Aansluiting voor
retour naar accu -
of naar aarde
Van aansluitpunten met code 31 loopt een draad terug naar de accu of naar de aarde. Let op: aarde verbindingen via het frame zijn veel minder betrouwbaar dan een leiding terug naar de accu, of naar een goed bevestigingspunt aan het motorblok. Zeker met een gepoedercoat frame maakt een tandenschijf niet altijd goed contact. Daar komt bij dat een aarde aansluiting op het koplamphuis altijd via de balhoofdlagers terug moet naar het motorblok. Dit is een minder goede verbinding en leidt op termijn tot putjes / beschadiging in de lagers. Standaard zat er op de zundapp geen retourleiding van de koplamp, maar het is altijd een goed idee bij een restauratie om deze te plaatsen. Vaak is een zwakke koplamp mede vanwege slechte aarding.
31aRetour naar 12/24V,
relais
31bRetour naar accu
of aarde door
schakelaar/ relais
85d
31cRetour naar
12/24V, relais
31,41a
Knipperlichten
49Invoer kant van
het knipperlicht
automaat / clignoteur
49 is de invoer aansluiting van het knipperlicht automaat, deze wordt gevoed via aansluiting 49a op het startslot. Staat dus op spanning bij ontsteking aan en bij stand licht aan15, 15+, 15/54, +, +15
49aUitvoer kant nipperlicht
automaat, invoer kant
knipperlicht schakelaar
49a loopt van het knipperlicht automaat naar de invoer van de knipperlicht schakelaar aan het stuur.
Let op: er zijn ook twee 49a aansluitingen op het startslot. Deze geven voeding (+) door van de accu naar het knipperlicht automaat. Dit draad wordt ook aangesloten op zowel de voeding van de gelijkrichter als de plus voor de toeter. Het knipperlicht automaat wordt dus gevoed door de gelijkrichter en de accu en wanneer de gelijkrichter meer levert dan er gebruikt wordt, laad deze de accu up door de stroom de andere kant op te laten lopen terug naar de accu om deze op te laden.
54L, S, S4
49bUitvoer van tweede
knipper circuit
49cUitvoer van derde
knipper circuit
CEerste knipper
dashboard licht
K, K1, P
C2Tweede knipper
dashboard licht
K1, K2, K3, K4
C3Derde knipper
dashboard licht
K3, K4
LKnipperlichten linksHL, L54, VL
RKnipperlichten rechtsHR, R54, VR
L54Uitvoer knipper
lampen links
SBL
R54Uitvoer knipper
lampen rechts
SBR
Verlichting
54Remlicht
54gLampen54
55Mistlampen
56Spotlicht
56aGroot licht koplamp
en cockpit lamp
56bGewoon licht
kopolamp
F
56dSignaal licht
57Parkeerlicht
57aParkeerlichtP
57LParkeerlichten linksPL
57RParkeerlichten rechtsPR
58Nummerplaat
verlichting, cockpit lamp
58dDimmer
cockpitverlichting
58b
58LParkeerlicht links58
58RParkeerlicht rechts58
Wisselspanning
generator
51Gelijkstroom (DC)
bij de gelijkrichter
Bij een wisselstroom generator moet soms de uitvoer omgezet worden in gelijkstroom (DC). Dit gebeurt door een gelijkrichter. De gelijkrichter heeft een gelijkstroom uitvoer aansluiting met nummer 51 en deze is veelal rechtstreeks aangesloten op de accu om deze op te laden. Soms voedt de gelijkrichter ook verbruikres als de knipperlichten of de toeter.
51eGelijk aan 51, met
smoorspoel
59Uitvoer wisselspanning
(AC), invoer
spanningsregelaar, licht
schakelaar
59 bij wisselstroom generators is de veelal gele draad die uit het blok komt. Deze voedt de verlichtingsdelen op wisselspanning en gaat naar aansluiting 59 van het startslot. Let op, deze aansluiting bestaat niet bij de Nurnberg modellen daar deze geen wisselspanning gebruiken. De gele draad voedt ook de spanningsregelaar bij AC generator modellen (bromfietsen) met accu.51, 51-, 51a
59aLaad uitvoer,
rotor uitvoer
Deze aansluiting is meestal de aanvoer voor de verbruikers59
59bLaad uitvoerDeze aansluiting is meestal de aanvoer voor het achterlicht
59cLaad uitvoerDeze aansluiting is meestal de aanvoer voor het remlicht
63Aansluiting op
regelaar om
spanning aan te
passen
63aAansluiting op
regelaar om stroom
te limiteren
64Cockpit controle
lampje
Gelijkstroom
generator,
regelaar
61Cockpit controlelamp
laadstroom,
koolborstels
Deze aansluiting zie je op de Nurnberg modellen. Op de modellen met Dynastart zit de aansluiting 61 op het motorblok waar deze op de plus koolborstels aangesloten zit. De draad gaat van daar naar de aansluiting 61 op de regelaar en van daar naar aansluiting 61 van het cockpit oplaad controle lampje. Bij de kickstarter modellen zit alleen een 61 aansluiting in het blok dat naar het controle lampje loopt omdat daar de regelaar in het blok zit.
B+Aanlsuiting voor
+ accu
51, 51B+, B+30, B+51
B-Aansluiting voor
- accu
31B-
D+Generator,
Dynamo diode +
D-Generator,
Dynamodiode -
DFGenerator/ Dynamo
veldwikkelingen
Dit is de aansluiting op de Veld (Field / Feld) wikkelingen. Op de Nurnberg modellen zit deze aansluiting op de veldwikkelingen en wordt aangesloten op de regelaar. Bij sommige modellen is dit een interne bedrading in de ontsteking; bij modellen met een buitenliggende regelaar (zoals de Bella) loopt er dan een draad van de motor naar de DF of F aansluiting op de regelaar.
DF1Generator/ Dynamo
veldwikkelingen 1
DF2Generator/ Dynamo
veldwikkelingen 2
U,V,WAansluitingen voor
3 fase stroom
Voorverwarming
ontsteking
(Diesel)
15Aansluiting invoer
voorgloeien
+
17Aansluiting voor start
19Aansluiting voorgloeien
Startmotor
45Aansluiting startrelais30f, 30h
45aUitvoer
startmotor 1
30h, 30h I
45bUitvoer
startmotor 2
30h II
50Startmotor bedieningDirecte schakeling
50aStartmotor bedieningUit naar relais (bij zware belasting)
50bStartmotor bedieningBij gebruik twee startmotoren50
50cStartmotor bedieningInvoer naar (relais) startmotor50 II
50dStartmotor bedieningInvoer naar (relais) startmotor50b, 50k
50eStartmotor bediening50a
50fStartmotor bediening50
50gStartmotor bediening50a
50hStartmotor bediening50
Electromotor
32Retouraansluiting
(naar accu of aarde)
31
33Hoofdaansluiting
(32 en 33 kunnen
omgewisseld zijn)
30
33aAansluiting schakelaar
uitzetten
33bVeldaansluiting
(uitschakelen)
54e
33f2. lage toeren
33g3. lage toeren
33h4. lage toeren
33Llinksdraaiend
33Rrechtsdraaiend
Ruitenwisser /
Ruitenwasser
53Invoer +
ruitenwissermotor
1, 3, 54d, S
53aLimiet stop +54, +2
53bLimiet stop veld3, 54e
53cWaterpomp
53eStop veld1, 2
53iWissermotor met
permanente magneet,
derde koolborstel voor
hoge snelheid
Waarschuwings
signalen
71Invoer speaker signaalH
71aUitvoer speaker laag volume
71bUitvoer speaker hoog volume
72Schakelaar
waarschuwings
verlichting
85cWaarschuwings geluid
aan
Schakelaars
81Opener
81a1 uit
81b2 uit
82Slot aan
82aEerste uitvoer
82bTweede uitvoer
82zEerste invoer
82yTweede invoer
83Invoer
meerstanden schakelaar
83aUitvoer positie 1
83bUitvoer positie 2
Relais
84Invoer draaimotor en
relais contact (begin
draaien)
84aUitvoer draaimotor
(stop draaien)
84bUitvoer relais contact
85Relais spoel -Belangrijk als relais spoel een flyback diode in parallel geschakeld heeftStop draaien (raam)
86Relais spoel +Belangrijk als relais spoel een diode parallel geschakled heeftStart draaien (raam)
86aInvoer 1ste draaimotor
86bInvoer 2ste draaimotor
Relais
contacten
87Gedeeld contact30/51
87aNormaal gesloten
contact
87bNormaal open
contact
88Gedeeld contact 230/51
88aNormaal gesloten
contact 2
88bNormaal open
contact 2
Overig
52Signaal van aanhanger
54gmagnetische ventielen
voor remmen aanhanger
75Radio,
cigaretten aansteker
R
77Aansturing deur
ventielen