Smering en benzine 2018

Zo hoeft het anno 2018 niet: 1 op 25 mengvoorschrift uit 1967

Geen ander onderwerp in de tweetakt wereld levert zo vaak discussie op als de tweetakt mengsmering verhouding.
Op rondritten zie je regelmatig met diverse merken bromfietsen ouderwetse smeerders van 1:25 in de blauwe rook van hun brommer staan. Zij realiseren zich niet wat voor schadelijke rook er uit hun uitlaat komt. Deze groep tweetakt rijders houdt, ten onrechte, vast aan de smering voorschriften van 50 jaar geleden, zoals op het plaatje hiernaast.  De kwaliteit van de gebruikte oliën liet in de jaren ’60 geen hogere mengsmering verhouding toe dan 1:25.

Moderne mengsmering.
De moderne mengsmering oliën zijn zo goed, dat er zonder probleem 1:50 gesmeerd kan worden. Er zijn Zündapp eigenaren die zelfs 1:60 of nog hoger smeren. In de tachtiger jaren schreef Zündapp GmbH al een mengverhouding voor van 1:50.
Het milieu wordt met deze mengverhouding gespaard en ook als tweetaktrijder hebben wij daar voordeel van. We mogen de milieuorganisaties niet in de kaart spelen door te vet te smeren en grote blauwe walmen te gaan produceren. Een mengverhouding van 1:50 is ook een goed argument om de discussie met deze organisaties aan te gaan, want met een juiste afstelling én 1:50 is het walmen bijna te verwaarlozen en prettig voor de achterrijders. Het verbrandingsmoment van de benzine wordt met een te vette smering omlaag gebracht, reden te meer om de verhouding 1:50 aan te houden.

Praktijktest.
Schwarzwaldhochstrasse volgas omhoog. Zundapp100 in 2017.Tijdens de brommerreis naar het Zundapp 100 evenement in Sigmaringen werd er door clubleden 1:50 gesmeerd.
Volgas, berg-op, berg-af en onder hoge buitentemperaturen met volle bepakking werd er urenlang over de Bundesstrassen gereden. De 50cc motor gaf geen krimp en draait nog net zo soepel rond. Ook na die 1.800 km naar Sigmaringen, rondritten ter plaatse en reis terug naar huis door het Schwarzwald, Eifel en Ardennen.

Bougiekleur.
Met een mengverhouding van 1:40 rijd je al onnodig rijker. Houd ter controle altijd de kleur van je bougie in de gaten. Hier is veel van af te lezen. Geen enkele tweetakt motor is namelijk gelijk. Wees terughoudend met het tanken van kant- en klare mengsmering aan de pomp. Het is onduidelijk welke mengolie hiervoor gebruikt is. We gaan er wel vanuit dat de ontsteking correct staat en de juiste warmtegraad bougie gemonteerd is.
Maar ook: met de huidige hoge kwaliteit benzine is de bougie steeds moeilijker aflezen. Start voor de meting altijd met een nieuwe bougie.

Zelf mengen met moderne merkolie zoals Castrol,Valvoline, Kroon, Motul,  is altijd beter. Er zijn hiervoor handige maatflesjes in de handel.

Kraakproces voor Alkylaatbrandstof.


Aspen 2T of Ecomaxx Bike Fuel

Door speciale raffinage zijn veel schadelijke stoffen – die wel in gewone benzine zitten – weggelaten. Alkylaat is één van de schoonste aardolieproducten die kunnen worden geproduceerd.
Aspen benzine bevat daarom vrijwel geen schadelijke stoffen zoals zwavel, benzeen en aromaten. Hierdoor is de uitstoot bij Aspen of andere alkylaatbenzine veel schoner dan gewone benzine. Er zijn veel ZVC clubleden die al jaren met Aspen brandstof in hun Zündapp rondrijden. Aspen voorgemengde 2T brandstof heeft een mengverhouding van 1:50.
Van Gelder oliën heeft  Ecomaxx Bike Fuel op de markt gebracht voor tweetakt motoren en heeft een mengverhouding van 1:40. Ook binnen de ZVC rijden veel clubleden tevreden rond met deze brandstoffen die weinig uitstoot hebben.

Triboron.

De Zündapp Veteranen Club schreef jaren geleden al een artikel over het voordeel voor het milieu bij het gebruik van Triboron. Het artikel kunt u hier lezen.
Triboron, dat sinds enkele jaren door het Wageningse bedrijf Future2Green wordt geïmporteerd, vervangt volledig de minerale mixolie, een van de vervuilende boosdoeners in de brandstof van een tweetaktmotor.
Triboron is een alternatief voor 2-takt olie. Triboron is een technologie en geen smeermiddel. Het geeft een tribofilm op een metalen oppervlakte, waardoor de emissie met 50% afneemt. De motor levert minder emissie en stinkt niet. Er is al ruime ervaring in het Triboron gebruik door tweetakt bromfietsers. Binnen de ZVC wordt Triboron al veel gebruikt en inmiddels zijn al duizenden probleemloze kilometers hiermee afgelegd.
Meer informatie vindt U hier.