Schoner rijden.

De door meerdere grote gemeenten ingestelde milieuzones laten zien dat de lokale beleidsmakers serieus werk maken om de tweetakt brommers en scooters te weren uit hun stadscentrum. Hun conclusie is dat tweetakt scooters en brommers overlast veroorzaken.
Aangestuurd door Europese wetgeving om de lucht schoner te maken, struikelen wethouders en gemeenteraden over elkaar heen om toch vooral de strengste normen binnen hun gemeente grenzen uit te roepen. Zij moeten immers hun kiezers tevreden stellen.

Na de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 werd duidelijk dat de politieke partijen die het milieu hoog op hun programma hebben staan ruim vertegenwoordigd zullen zijn in veel gemeenteraden. Dit kan betekenenen dat er grote kans is dat de milieuzone’s en andere maatregelen tegen het gebruik van minerale brandstoffen fors zullen worden uitgebreid.
Met name Groen Links heeft al aangekondigd het gebruik van minerale brandstoffen te willen ontmoedigen. Deze politiek kan het ons moeilijk gaan maken en hier moeten wij alert op zijn.
Toch biedt de reactie van enkele lokale Groen Links besturen openingen om de vrijheid voor klassieke bromfietsliefhebbers niet te beperken. Groen Links Zwolle reageerde op vragen over het klassieke Tweetaktgebruik:

  • we zien het liefste een zo spoedig mogelijke transitie naar fossielvrij. In de tussentijd kunnen dergelijke producten bijdragen om uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. (Wel zijn we tegen gebruik van voedsel zoals palmolie, soja in brandstoffen.) Voor unieke oldtimers blijft in de praktijk vast enige ruimte, cultuurhistorie rijdend op zo schoon mogelijke brandstof, net zoals we nu nog genieten van stoomtreinen en -gemalen.
  • Groenlinks wil werk maken van een gezonde luchtkwaliteit en leefomgeving, maar ondertussen zijn we niet blind voor de liefhebber van cultuurhistorie. Is het voor jou ook een uitkomst om met nieuwe brandstoffen je oldtimers schoner te laten lopen? Keep ‘m rolling!

Er zijn simpele mogelijkheden die wij als klassieke bromfietsbezitter zelf in de hand hebben om te laten zien dat wij het beste voor hebben met het milieu.

  1. We noemen het toch even, hoewel de discussie in mengverhoudingen een moeizame is en veel klassieke bromfietseigenaren nog vast zitten in het denkpatroon hierover van 40 jaar geleden. De door sommige liefhebbers gebruikte mengverhouding van 1 op 25 of 1 op 40 is echt niet meer van deze tijd. Ook niet voor de gietijzeren cilinders. De kwaliteit van de moderne minerale mengolie is zo goed, dat een mengverhouding van 1 op 50 voldoende is. Er zijn liefhebbers die zelfs zonder problemen 1 op 60 mengen. Ook voor getunede en hoogtoerige motoren. Onze club schreef hier jaren geleden over.
  2. Een van die andere mogelijkheden is het zelf kiezen voor schonere brandstoffen zoals de Aspen en Ecomaxx Bikefuel2. In eerdere artikelen op de website van de Zundapp Veteranen Club is al uitleg gegeven over de Alkylaat brandstoffen. Zie de tekst hierover op deze pagina. Belangrijk: Alkylaat bevat geen Benzeen, Tolueen of andere aromaten die kanker verwekkend zijn. Je medemens zal je dankbaar zijn. De tweetakt motor loopt er fantastisch op.

De Zundapp Veteranen Club zit sinds begin dit jaar in een overleg van klassieke bromfietsclubs die het Schoner Rijden hoog in hun vaandel hebben staan. Het aantal clubs wat mee gaat doen neemt hand over hand toe. Samen kunnen we informatie uit wisselen en door een hogere afname bij de distribueerder kan wellicht de prijs iets gaan zakken. De clubs die meedoen zijn momenteel:

We zijn druk bezig om meer klassieke bromfietsclubs erbij te betrekken. Ben je lid van een klassieke club; stuur dan een mailtje naar info@zundappveteranenclub.nl.

Vanaf de RDW kentekencard transitie eind 2017 is de Zündapp klassieke bromfiets formeel Mobiel Cultureel Erfgoed, net zoals de Gouden Koets dat is en bijvoorbeeld de Vincent HRD motorfiets of de Zündapp KS601 Grüne Elefant.
Met nauwkeuriger mengen en moderne Alkylaat brandstof laten wij zien dat ook wij het beste voor hebben met ons milieu en kan het voor de Haagse beleidsmakers meer acceptabel zijn om de klassieke bromfiets en lichte tweetakt motorfietsen een uitzonderingspositie te verlenen en geen restricties op te leggen.