Enfield Fury Madras

Royal Enfield India is vanaf 1955 een voortzetting van de Engelse Enfield Cycle Company Limited of Redditch, Worcestershire, de Britse Motor Cycle Company, Royal Enfield in Chennai, India en Madras Motors. Zij fabriceerden eind jaren ’40 motoren voor de politie en het Indiase leger. De oorspronkelijke Royal Enfield motoren werden al vanaf 1901 geproduceerd in Engeland. Royal Enfield Engeland ging in 1967 samen met Norton en sloot uiteindelijk in 1978 de fabriekspoort.

De Enfield Fury was oorspronkelijk een vanaf 1959 gebouwde, 500cc, eencilinder viertakt motorfiets. Deze motorfiets moest concurerren met de BSA Gold Star.
Van 1959 tot 1963 werden er 191 exemplaren gebouwd.

De naam ‘Fury’ werd in 1984 nieuw leven ingeblazen door Enfield India die een beperkt aantal exemplaren van de Duitse Zündapp KS175 en onderdelen importeerde.
Royal Enfield (India) importeerden de 163 cc Fury blokken uit Duitsland toen de Zündapp GmbH haar productie staakte en de fabrieken sloten in 1984.  Hij had een 5-versnellingsbak, een hydraulische Brembo schijfrem en een hard verchroomde cilinder, de eerste op een motorfiets in India.
Fury modellen werden in 1984 en 1985 geproduceerd.

Enfield Fury

 

De lokale productie verzorgde later de lelijk afgewerkte cilinders. In de Fury is nog wel enigszins de KS175 te herkennen. De Fury had de modelnaam DX 175.