FEHAC Nieuws

Uit het jaarverslag Commissie Tweewielers (CTW) van de Fehac 2024:

2024 was een rustig jaar voor de CTW. Er waren niet heel veel onderwerpen die op onze weg lagen. Maar er zijn toch wel een paar doorlopende dossiers die onze aandacht blijven vragen.

  • Milieuzones

De gemeentelijke milieuzones blijven een punt van zorg en aandacht. Allereerst Amsterdam.  Amsterdam had aangekondigd een zero-emissiezone (ZEZ) in te gaan stellen en de FEHAC was uitgenodigd om eerst 1 op 1 en later, in een tweede sessie, samen met een aantal andere belangenorganisaties mee te praten. De Fehac heeft gepleit voor het handhaven van de bestaande weekendvrijstelling voor klassieke brom- en snorfietsen (hierna BSF). En gelukkig heeft de gemeenteraad van Amsterdam deze wens in haar besluit meegenomen. De weekendvrijstelling voor de klassieke BSF in Amsterdam blijft dus bestaan.

  • Verschillende milieuzones
Zündapp Combinette 400 series

Zündapp Combinette 400 series

We kennen nu milieuzones in Amsterdam en Den Haag die betrekking hebben op BSF, en dus ook klassieke BSF. En er zijn gemeenten die zoiets overwegen. Om te voorkomen dat er een wildgroei aan verschillende regels voor gemeentelijke milieuzones komen, hebben we bij het ministerie van IenW gepleit voor een harmonisatieregeling voor klassieke BSF, net als voor auto’s. Het ministerie van IenW had aangegeven dat de milieuzones zijn gedelegeerd aan de gemeenten en dat men het daarom niet op haar pad vond om een centrale regeling voor te schrijven.
Een poging om via de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) tot een harmonisatie te komen, strandde op capaciteitsproblemen bij de VNG. De VNG voelt er naar onze mening niet voor om hierin een leidende rol te spelen. Een nieuw gesprek met het ministerie van IenW heeft gelukkig geleid tot begrip voor onze zaak en dat men het intern wil gaan overleggen. Dat is al een eerste stap waar we op zich al blij mee zijn. In onze gesprekken met gemeenten en het ministerie van IenW maken we als FEHAC wel steeds duidelijk dat we ons hard maken voor “schoon” rijden met klassieke BSF en dit is dus in feite ook een oproep aan de eigenaren van klassieke BSF om zo veel mogelijk met schone(re) brandstof te rijden.
Want als het lukt om een voor ons positieve harmonisatieregeling te bewerkstelligen, dan zou deze snel weer kunnen verdwijnen als deze uitzonderingsregels worden gebruikt om ongegeneerd met de spreekwoordelijke blauwe pluim door een stad te gaan rijden. Dan verliezen we het pleit. Dus, bij deze de oproep: rij schoon!

  • Milieuzones en motorfietsen

Motorfietsen spelen in de gemeentelijke milieuzone en Zero Emissie Zone (ZEZ) plannen tot nu toe nog geen rol. Het aantal motoren binnen gemeenten is te klein om een serieus aandeel in de uitstoot van schadelijke stoffen te hebben.
Echter de gemeente Amsterdam heeft in haar beleidsplan met betrekking tot de ZEZ al aangegeven dat het plan is om vanaf 2030 ook motoren uitstootvrij te laten zijn. Aangezien de harmonisatieregeling met betrekking tot milieuzones niet voor motorfietsen geldt, kan het zijn dat motoren, dus ook klassieke, in 2030 door dit plan getroffen zullen worden. Ook dit hebben we aangekaart bij het ministerie van IenW.

  • Afwijkende kleur kentekenplaten klassieke BSF
Zündapp GTS50 Mobiel Erfgoed

Zündapp GTS50 Mobiel Erfgoed

Onder de eigenaren van klassieke BSF leeft al langer de wens om voor deze categorie voertuigen, net als bij klassieke auto’s en motoren, een afwijkende kleurkentekenplaat te mogen voeren. Klassieke tractoren mogen dat sinds die een kenteken moet en voeren ook, maar voor deze categorie kon verwezen worden naar een oude regel die betrekking had op tractoren die af
en toe de landsgrenzen overschreden. Die hadden ooit een kenteken, en nog wel een blauwe plaat. Toen de kentekens voor tractoren werden ingevoerd, kregen de klassieke tractoren de kans om een blauwe kentekenplaat te voeren. Dat sterkte de eigenaren van klassieke BSF om hier ook om te vragen.
Een internetconsultatie uitgaande van het ministerie van IenW betrekking hebbende op kentekens voor een nieuwe categorie lichte voertuigen (denk daarbij aan elektrische steps en de Segway) werd aangegrepen om de “omissie” van een afwijkende kleur kentekenplaat voor klassieke BSF herstellen. Het beroep op de analogie met de klassieke tractoren werd hierin genoemd, maar we zijn bang dat dat strandt omdat die blauwe kentekenplaat voor de klassieke tractoren bovengenoemde historische
achtergrond heeft. Maar misschien dat het ministerie van IenW toch met ons mee wil denken. De BSF hebben zelf geen historie met blauwe of andere kleur kentekenplaten. Die hadden totdat in 2005 het kenteken werd ingevoerd al jd een verzekeringsplaatje. Wordt vervolgd.

  • Commissieleden

In 2024 hebben we afscheid genomen van Jappie en Gerrit van Veen. Zowel Jappie als Gerrit van Veen zijn jarenlang lid van de CTW geweest en maken al meer dan 20 jaar deel uit van de FEHAC-gelederen. Nu werd het voor hen eens tijd om daar een punt achter te zeten. Op gepaste wijze hebben we afscheid genomen. Cok van den Heuvel, een oude bekende binnen de FEHAC, heeft zich gemeld om de CTW aan te willen vullen.
Toch zoekt de CTW nog een lid dat de verbinding met de commissie beurzen en evenementen zal gaan maken. Dan kan de FEHAC ook op evenementen voor klassieke brommers en motoren met een echte stand vertegenwoordigd zijn. Dus bij deze de oproep voor een CTW-lid met die specifieke taak.
De CTW bestaat nu dus uit de volgende leden:

  • Eric Verbeek (voorziter)
  • Marc Bruna
  • Ed Verhagen
  • Hotze van der Zee
  • Cok van den Heuvel

Bron: Fehac jaarverslag 2024