Laverda LZ125

Ondanks de ervaring die Laverda had met Husqvarna voor de bouw van het “125 Regularity” model, koos de Italiaanse bedrijfsleiding voor de Zündapp motoren.
Deze waren, naast het feit dat de Zündapp motor uitstekend van kwaliteit was, ook afwijkend van de categorie van eenvoudige en lichte motoren in Italië die hoofdzakelijk gebruik maakten van Minarelli en Morini motoren.
De Laverda LZ 125 werd in Italië verkocht in 1977. De LZ 125 werd een bestseller in Italië. Een 175cc versie was ook beschikbaar, maar deze werd niet succesvol in Italië.
Zündapp München leverde voor de LZ 125 uitsluitend watergekoelde 2-taktmotoren van 123,6cc en 17 PK bij 7,600 rpm.

Samen met de motor kwam ook de ontsteking, carburateur, waterkoeler, luchtfilter, handgrepen, armaturen, achterlicht, flitslichten en uitlaat van Zündapp.

Het frame en de voorkant waren verschillend van de KS 175. Al het andere is bijna hetzelfde, zelfs de aluminium gietwielen van de Laverda LZ 125 en Zündapp waren sterk gelijkend en werden geleverd door Grimeca aan de Via Trieste 906 in Ceregnano Italië.
Laverda bouwde het frame en de rest van de LZ 125 in de stijl van de grote Laverda 1000 motoren.

Meer over de LZ 125: http://www.laverdino.de/zundapplaverda.htm

In het clubblad van de Zundapp Veteranen Club van 2000 stond een rijtest van de LZ 125: