Smering, benzine en mengolie

Zundapp GmbH uit 1967

Geen ander onderwerp in de tweetakt wereld levert zo vaak discussie op als de tweetakt smering.
De kwaliteit van de gebruikte oliën liet in de jaren ’60 geen hogere mengsmering verhouding toe dan 1:25. Zie links.
Anno 2017 is dit niet meer nodig door de hoogstaande kwaliteit van moderne oliën. De kwaliteit van de moderne meng oliën, zoals de volsyntheet Castrol RS of vergelijkbare merken, zijn zo goed, dat er zonder probleem 1:50 gesmeerd kan worden. Er zijn Zündapp eigenaren die zelfs 1:60 smeren.
Bijkomend voordeel is dat het milieu met deze mengverhouding wordt gespaard.
Tijdens de brommerreis naar het Zundapp 100 evenement in Sigmaringen werd er door clubleden 1:50 gesmeerd.
Volgas, berg-op, berg-af en onder hoge buitentemperaturen met volle bepakking werd er urenlang over de Bundesstrassen gereden. De 50cc motor gaf geen krimp en draait nog net zo soepel rond. Ook na die 1.800 km naar Sigmaringen, rondritten ter plaatse en reis terug naar huis door het Schwarzwald, Eifel en Ardennen.

Met een mengverhouding van 1:40 rijd je al onnodig rijker. Houd wel ter controle altijd de kleur van je bougie in de gaten. Hier is veel van af te lezen. Geen enkele tweetakt motor is namelijk gelijk. Wees terughoudend met het tanken van kant- en klare mengsmering aan de pomp. Het is onduidelijk welke mengolie hiervoor gebruikt is.

Zelf mengen met moderne merkolie zoals Castrol,Valvoline,Kroon,Motul, Eurol,Aspen, Putoline of Bardahl is altijd beter.
Let op: hoogtoerige en fors opgevoerde motoren hebben een andere en specialistische benadering nodig dan hierboven beschreven.
Smeren met Triboron is een ander verhaal en dat vind je hier.