Ludewig Zundapp

 Ludewig Zündapp F3 1948

Ludewig Zündapp F3 1948

Rolf F. Ludewig (1921-2007) was de zoon van een Bugatti dealer in Essen. In de na oorlogse periode in West-Duitsland was er schaarste aan alles. Om toch te kunnen racen en reclame te kunnen maken voor de garage van zijn vader, fabriceerde Rolf Ludewig in 1948 eigenhandig een Formule-3 race auto. Dat werd in die periode ook veel door andere coureurs gedaan. Heinz Hangkofer, BSG Motor Immelborn en Erhard Hartmann met een BMW motor en BSG (Betriebssportgemeinschaft) Einheit Schleiz uit Thüringen met een Zündapp motor waren enkele andere zelfbouwers.
Men wilde racen, maar door schadebetalingen aan de geallieerden  stond alles nog in de kinderschoenen door gebrek aan geld en materiaal.

Bugatti T54

Bugatti T54

Het is niet vreemd dat het uiterlijk van de race auto veel gelijkenis vertoonde met de  succesvolle Bugatti T54, die voor WWII veel succes had op de internationale circuits. Zelfs de hemelsblauwe lak werd van Bugatti overgenomen, wellicht voorradig in de magazijnen van de garage van zijn vader aan de Steelerstrasse in Essen.
De eigenbouw wagen van Ludewig, die hij Schulte III noemde, had niet de 4,9 liter (4.900 cc) 8-cilinder motor van de Bugatti T54.
Rolf Ludewig monteerde in zijn voorwiel aangedreven Formule 3 racewagen het 597 cc en destijds 33 pk tellende KS601 motorblok. De auto woog 220 kilo en had een topsnelheid van 176 km/u. De voorrem werd met de hand bediend. De Ludewig Eigenbau had twee gescheiden remsystemen.

Rolf Ludewig

Rolf Ludewig

Rolf Ludewig bouwde de Formule 3 auto in slechts 7-8 maanden. Hij begon er mee te racen tijdens de “Rund um das Bayerkreuz” in 1948 onder het pseudoniem “Schulte III”.

De auto heeft slechts kort op de circuits geracet en staat nu in het automuseum Prototype in Hamburg. Daar is de auto volledig gerestaureerd.
Rolf Fritz Ludewig overleed in Essen op 85-jarige leeftijd.

 

 


Resultaat races Rolf F. Ludewig:

Grenzlandring 19 september 1948: uitgevallen
Lübeck 5 juni 1949: 4e plaats
Leverkusen 28 augustus 1949: 3e plaats
Grenzlandring 11 september 1949: uitgevallen

De firma Ludewig begon tijdens en na WWII bus carrosserieën te bouwen. Ludewig GmbH bestaat op dit moment nog steeds.

 

De Ludewig Eigenbau is momenteel in bezit van Thomas Trapp uit Schöneck, de schrijver van auto vakliteratuur.

Bronnen:

  • www.formel3guide.com
  • www.500race.org
  • www.vogelsberg.de/
  • www.teamdan.com